Ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo priemonės (EGADP arba RRF) reglamentas (Reglamentas Nr. 2021/241, angl. Recovery and Resilience facility, RRF), patvirtintas 2021 m., nustato EGADP tikslus, finansavimo apimtis, turinį, formą ir teikimo taisykles.
EGADP suskirstyta į šešis ramsčius, kurie atspindi prioritetines Europai svarbias politikos sritis ir bendrą EGADP taikymo sritį:
- žalioji pertvarka;
- skaitmeninė transformacija;
- pažangus, tvarus ir integracinis augimas, įskaitant ekonominę sanglaudą, darbo vietų kūrimą, našumą, konkurencingumą, mokslinius tyrimus, plėtrą ir inovacijas, ir gerai veikianti vidaus rinka su stipriomis MVĮ;
- socialinė ir teritorinė sanglauda;
- sveikata ir ekonominis, socialinis bei institucinis atsparumas, siekiant, be kita ko, gerinti pasirengimą krizėms ir didinti reagavimo į krizes pajėgumus; ir
- naujai kartai, vaikams ir jaunimui skirtos politikos priemonės, kaip antai švietimas ir įgūdžiai.
Tikslas: reaguojant į COVID–19 sukeltas ekonomines ir socialines pasekmes, finansuojant valstybių narių struktūrines reformas ir skatinti ūkio atsigavimą, prioritetą teikiant žaliajai ir skaitmeninei pertvarkai bei 2019–2020 m. Tarybos rekomendacijų įgyvendinimui.
Kam skirtas reguliavimas?
Reglamentas taikomas reformoms ir investicijoms, finansuojamoms EGADP lėšomis. Kiekviena ES valstybė narė parengia EGADP planą, kuriame nurodo reformų veiksmus, investicijas ir konkrečius rezultato rodiklius su jų tarpinėmis ir galutinėmis reikšmėmis (milestones and targets). Reglamentas taikomas visiems EGADP lėšomis finansuojamus projektus įgyvendinantiems subjektams, nepriklausomai nuo jų dydžio, valdymo formos ar kitų požymių.
Žaliajai pertvarkai ir skaitmeninei transformacijai, kaip visos ES prioritetams, kiekviena šalis turi skirti atitinkamai bent 37 % ir 20 % priemonės lėšų. EGADP yra „Next Generation EU“ ekonomikos atsigavimo ir pasirengimo ateities iššūkiams paketo dalis, kartu su tokiais fondais kaip REACT–EU, Teisingos pertvarkos fondu ir Kaimo plėtros fondu.
EGADP reglamentas ir principas „Nedaroma reikšminga žala“ (angl. Do No Significant Harm, DNSH)
EGADP lėšomis gali būti finansuojama ir į šalies EGADP planą įtraukta tik tokia reforma, investicija ar veikla, kurią įgyvendinant laikomasi DNSH principo taip, kaip apibrėžta Taksonomijos reglamento 17 straipsnyje (žr. aukščiau esančią skiltį Europos Sąjungos Taksonomijos reglamentas).
Reikalavimas visoms EGADP lėšomis finansuojamoms veikloms taikyti DNSH principą numatytas šiose EGADP reglamento nuostatose: Preambulės 23, 25 ir 39 p.; 2 str. (6); 5 str. (Horizontalieji principai) 2 p.; 18 str. 4 p.; 19 str. 4 d.; V priedo 2.4 ir 2.5 p.
Siekiant įvertinti, ar ir kaip veikla atitinka DNSH principą, vadovaujamasi Reikšmingos žalos nedarymo principo taikymo pagal EGADP reglamentą techninėmis gairėmis ir ŽFI parengtomis Atitikties RŽNP gairėmis ir rekomendacijomis ES fondų investicijų įgyvendinimui.
EGADP planas „Naujos kartos Lietuva“
Kadangi DNSH vertinimas visų komponentų ir jų veiksmų grupių lygiu jau yra atliktas, suderintas su Europos Komisija ir oficialiai patvirtintas, jo pakartotinai atlikti nereikia. Tačiau įgyvendinant atskirus projektus būtina įvertinti, kokie konkretūs veiksmai turi būti atlikti siekiant atitikti DNSH reikalavimus ir kokius pagrindžiančius dokumentus reikia parengti (pvz., deklaracijos, pirkimų dokumentai, įsigyjamos įrangos techninės specifikacijos, sertifikatai, perdavimo–priėmimo aktai, poveikio aplinkai vertinimo išvados, medžiagų aprašai, verslo planas, investicijų projektas ir kt.). |
Papildantys teisės aktai
Įgyvendinant visus EGADP lėšomis finansuojamus NKL projektus, nepriklausomai nuo finansavimo formos (subsidija / finansinės priemonė), vadovaujamasi LR finansų ministro 2022 m. birželio 22 d. įsakymu Nr. 1K–237 „Dėl 2021–2027 metų Europos Sąjungos fondų investicijų programos ir Ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo plano "Naujos kartos Lietuva" įgyvendinimo“, kuriuo patvirtintos:
- 2021–2027 metų ES fondų investicijų programos ir EGDP plano „Naujos kartos Lietuva“ administravimo taisyklės;
- Projektų administravimo ir finansavimo taisyklės;
- Finansinių priemonių įgyvendinimo taisyklės;
- Stebėsenos rodiklių nustatymo ir skaičiavimo aprašas.
Minėtu įsakymu nustatomas reikalavimas vykdant visas veiklas laikytis DNSH principo (57 p.), taip pat reglamentuojamas šio principo taikymo nuostatų įtraukimas į kvietimo teikti paraiškas dokumentaciją, įskaitant projektų finansavimo sąlygų aprašą (99 p.). Be to, numatomi horizontaliųjų principų, tarp jų ir DNSH principo, laikymosi reikalavimai (344; 346 p.) ir patvirtinamos DNSH principo vertinimo anketos (3 priedas) bei atitikties šio vertinimo reikalavimų aprašo (4 priedas) formos.
Kodėl DNSH principas svarbus ir kuo verslui gali būti naudingas jo laikymasis?
Šis principas aktualus visiems viešojo ir privataus sektoriaus subjektams, kurie siekia įgyvendinti Ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo priemonės lėšomis finansuojamo „Naujos kartos Lietuva“ plano ir 2021-2027 ES fondų Investicijų programos projektus, kadangi kiekvienas projektas, kuriam norima gauti finansavimą, turės atitikti DNSH principą viso projekto įgyvendinimo metu ir po projekto įgyvendinimo pabaigos.
DNSH principo laikymasis ne tik atveria duris į ES finansavimą, suteikiantį galimybę plėtoti inovatyvius, aplinkai draugiškus projektus, bet ir į lengviau prieinamą papildomą finansavimą iš kitų šaltinių (pvz. kredito įstaigų, investuotojų). Įvairius tvarumo kriterijus, atrenkant finansuotinus projektus jau taiko dauguma finansų rinkos dalyvių, o DNSH principas yra vienas iš ES Taksonomijos kriterijų, padedančių įvertinti ar veikla laikytina „žalia“ (daugiau informacijos apie kitus kriterijus).
Pažymėtina, kad tvarumo principų taikymas gerina verslo įvaizdį, gali padėti sumažinti išlaidas, padėti užtikrinti atitikimą teisės aktų reikalavimams ir prisidėti prie teigiamo poveikio aplinkai bei didinti konkurencingumą.
Kodėl reikalaujama atitikti DNSH principą net ir nesiekiant atitikimo ES Taksonomijai?
ES Taksonomija nustatyti kriterijai, siekiant įrodyti, kad veikla ar investicija yra žalia. Visgi svarbu pabrėžti, kad siekiant tai užtikrinti, keliami aukšti reikalavimai. Europos Komisija, nustatydama ES fondų (Ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo priemonės ir 2021-2027 ES fondų investicijų programos) finansavimo taisykles, nustatė sąlygą, kad finansuojamos veiklos, vykdomos investicijos neturėtų daryti reikšmingos žalos aplinkai – t. y. numatė minimalius reikalavimus tam, kad veikla būtų bent jau nekenkianti aplinkai, todėl įmonėms, siekiančioms gauti finansavimą iš šių priemonių, reikės užtikrinti DNSH principo laikymąsi.
Kokioms įmonėms aktualus DNSH principas ir kiek reikės papildomų pastangų įgyvendinant šį principą?
DNSH taikymas šiuo metu yra privalomas Ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo priemonės (angl. Recovery and Resilience Facility, RRF) lėšomis finansuojamiems „Naujos kartos Lietuva“ ir 2021-2027 ES fondų Investicijų programos projektams ir nepriklauso nuo įmonės ar organizacijos dydžio – taikomas visiems viešojo ir privataus sektoriaus subjektams.
Kiek įmonei reikės pastangų užtikrinti DNSH principo laikymąsi gali priklausyti nuo kelių veiksnių:
- verslo strategijos (tos įmonės, kurios į savo verslo modelį jau yra įsitraukusios tvarumo klausimus pastangų reikės įdėti mažiau),
- veiklos pobūdžio (tos įmonės, kurios planuoja investuoti į infrastruktūros projektus, turės atitikti griežtesnius, iš ES direktyvų ir reglamentų kylančius, reikalavimus),
- nuo turimos projektų įgyvendinimo patirties (įmonės, kurios turi daugiau išteklių ir žinių (žmogiškųjų, organizacinių, materialiųjų) bei projektų įgyvendinimo patirties, tikėtina gebės greičiau pritaikyti DNSH).
Svarbu pažymėti, kad dalis reikalavimų bus padengti jau esančių teisės aktų reikalavimų (pvz. gavus statybos leidimą, įsigyjant sertifikuotą įrangą ar gavus licenciją, kurie atitinka aukštesnius ES standartus).
Kaip žinoti, ar planuojamas įgyvendinti projektas atitiks DNSH reikalavimus?
Visos veiklos, numatytos finansuoti Ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo priemonės („Naujos kartos Lietuva“ plano) ir 2021-2027 m. Europos Sąjungos fondų investicijų programos lėšomis, buvo įvertintos, kaip nedarančios reikšmingos žalos visiems 6 aplinkos tikslams (susipažinti su atliktais šių dviejų finansavimo šaltinių DNSH vertinimais galite čia: „Naujos kartos Lietuva“ planas ir 2021-2027 ES fondų investicijų programa).
Rengiant projektą ir planuojant veiklas svarbiausi žingsniai:
- Planuojant veiklas, pirmiausia reikia susipažinti su minėtuose DNSH vertinimuose konkrečioms veikloms taikomais DNSH reikalavimais.
- Aiškiai identifikuoti projekto veiklas, numatyti, ką konkrečiai planuojama finansuoti projekto lėšomis. Tais atvejais, kai planuojama investuoti į švietimo, socialines, mokymo, konsultacines ir pan. veiklas, projektas gali būti priskirtinas kaip nedarantis reikšmingos žalos nei vienam iš 6 aplinkos tikslų ir dokumentai neteikiami. Tais atvejais, kai investuojama į infrastruktūros kūrimą, plėtojimą, transporto priemonių įsigijimą, projektai turės atitikti atliktuose vertinimuose (nepriklausomai nuo sektoriaus, kuriame veikia įmonė) nustatytus reikalavimus ir papildomai teikiami atitikimą DNSH įrodantys dokumentai.
- Įsitikinti, kad planuojama įgyvendinti veikla nepatenka į draudžiamų finansuoti veiklų sąrašą, (naudojamos medžiagos nepatenka į draudžiamų naudoti medžiagų sąrašą ir t.t.) (informacija pateikta kvietimo teikti paraišką dokumentacijoje).
- Išsiaiškinti, kokie savivaldybės ir (ar) valstybės išduodami leidimai taikytini konkrečiai projekte numatytai veiklai (pavyzdžiui, kai projekte numatyta statybos darbai, reikia išsiaiškinti, ar konkrečiu atveju reikalingas statybos leidimas ir kt.).
- Planuoti diegti tik ES standartus atitinkančią įrangą, pasirūpinti reikalingomis licencijomis bei sertifikatais.
- Naudoti tik ES standartus atitinkančias medžiagas.
- Užpildyti su kvietimo dokumentacija pridedamas DNSH atitikties vertinimo anketas, rinkti atitiktį DNSH reikalavimams patvirtinančius dokumentus (sertifikatus, įrangos techninę specifikaciją, leidimus ir kt.).
Kokie dokumentai gali padėti pagrįsti, kad projektas atitinka DNSH principą?
Tais atvejais, kai planuojama investuoti į švietimo, socialines, mokymo, konsultacines ir pan. veiklas, projektas gali būti priskirtinas kaip nedarantis reikšmingos žalos nei vienam iš 6 aplinkos tikslų ir dokumentai neteikiami.
Tais atvejais, kai įgyvendinant projektą, numatoma statyti, modernizuoti, rekonstruoti pastatą, inžinerinius statinius, įsigyti įrangą, diegti technologines (gamybos) linijas (pvz., gamybos pajėgumams plėsti skirta gamybos linija pramonės įmonėje) pagrindžiantys dokumentai:
- projekto vykdytojo deklaracija, patvirtinanti, kad projektas nedarys reikšmingos žalos visiems 6 aplinkos tikslams,
- valstybinių ir (arba) savivaldybės atitinkamų institucijų išduotos pažymos, leidimai vykdyti veiklą (jeigu tai yra privaloma konkrečiai veiklai pagal LR teisės aktus),
- pirkimo dokumentai, techninės specifikacijos,
- statybą leidžiantys dokumentai, statybos užbaigimo dokumentai (kai privaloma pagal LR teisės aktus),
- planuojamos ūkinės veiklos poveikio aplinkai vertinimas (PAV) (kai privaloma pagal LR teisės aktus),
- statybinių atliekų tvarkymo planas (kai privaloma pagal LR teisės aktus),
- sertifikatai, licencijos, patvirtinantys, kad projekte planuojama įsigyti įranga, įrenginiai atitinka ES arba tarptautinius standartus (pvz., ISO),
- nustačius neigiamo poveikio aplinkai riziką, turi būti pateikiami priemonių, kuriomis būtų švelninamas (mažinamas, kompensuojamas) projekto neigiamas galimas poveikis, planas arba turi būti pateikiamas patvirtinimas, kad tos priemonės jau yra įgyvendintos,
- kiti dokumentai (pvz., investicijų į infrastruktūrą klimatosauginio tinkamumo vertinimas (angl. climate proofing)).
Pažymėtina, kad kiekvieno projekto atveju, DNSH patvirtinantys dokumentai gali skirtis.
Kas nutiks, jeigu veikla, kuriai siekiama gauti finansavimą iš ES fondų, neatitiks bent vieno iš DNSH kriterijų?
Bet kokia veikla daro tam tikrą poveikį aplinkai, kuris gali būti mažinamas arba didinamas tam skirtomis priemonėmis. Tuo atveju, kai įvertinama, kad planuojama įgyvendinti veikla gali neatitikti arba neatitinka bent vieno iš DNSH kriterijų, turi būti numatomos konkrečios priemonės, veiksmų planas, kaip neigiama žala bus kompensuojama arba bus sumažinamas neigiamas poveikis.