Reglamentas dėl reitingavimo pagal aplinkos, socialinius ir valdymo kriterijus (Reglamentas Nr. 2024/3005, angl. ESG (environmental, social and governance) regulation), priimtas 2024 m. lapkritį, įveda naujus skaidrumo ir priežiūros reikalavimus ESG reitingų teikėjams. Reglamentas bus pradėtas tiesiogiai taikyti ES valstybėse narėse nuo 2026 m. liepos 2 d.
Tikslas: naujomis taisyklėmis siekiama, kad ESG reitingai taptų patikimesni ir lengviau palyginami. Jomis didinamas ESG reitingų teikėjų vykdomos veiklos skaidrumas ir sąžiningumas, užkertant kelią galimiems interesų konfliktams.
Pažymėtina, kad ESG reitingų reguliavimas nenurodo konkrečių metodų, kuriuos savo veikloje turėtų naudoti ESG reitingų teikėjai. Siekiama išlaikyti ESG vertinimo metodų įvairovę ir taip skatinti konkurenciją rinkoje, didesniais skaidrumo ir aiškumo reikalavimais užtikrinant skirtingų ESG reitingų kokybę ir patikimumą.
Kam skirtas reguliavimas?
ESG reitingų reguliavimas skirtas ESG reitingų teikėjams. Europos vertybinių popierių ir rinkų institucija (angl. European Securities and Markets Authority, ESMA) ES įsteigtiems ESG reitingų teikėjams turės išduoti veiklos leidimus ir vykdyti jų priežiūrą. Ne ES įsteigti ESG reitingų teikėjai, norintys vykdyti veiklą ES, turės gauti ES įsisteigusio ESG reitingų teikėjo patvirtinimą dėl jų ESG reitingų, ESMA pripažinimą arba turės būti įtraukti į ESG reitingų teikėjų ES registrą remiantis sprendimu dėl lygiavertiškumo.
Mažiems ESG reitingų teikėjams numatyta paprastesnė, laikina (3 metų) registracijos tvarka su proporcingai mažesniais reikalavimais ir priežiūros mokesčiais.
Svarbiausi reguliavimo aspektai
ESG reitingų teikėjai turės laikytis skaidrumo reikalavimų ir savo interneto svetainėse atskleisti bent metodiką, modelius ir pagrindines reitingavimo prielaidas, kurias jie taiko ESG reitingavimo veikloje. ESG reitingų naudotojams, reitinguojamiems vienetams ir reitinguojamų vienetų emitentams numatyti išsamesnės informacijos atskleidimo reikalavimai.
ESG reitingų teikėjai taip pat turės nusistatyti ir savo interneto svetainėse paskelbti skundų nagrinėjimo tvarką, pagal kurią būtų galima teikti skundus dėl individualiam ESG reitingui naudotų duomenų šaltinių, metodikos ar kitų su ESG reitingo nustatymu susijusių sprendimų.
Kartu numatyti mokesčių skaidrumo reikalavimai, įpareigojant imtis veiksmų, kad klientams taikomi ESG reitingų teikėjų klientams taikomi mokesčiai būtų teisingi, pagrįsti, skaidrūs ir nediskriminaciniai, o ESMA taikomi priežiūros mokesčiai – proporcingi.
Siekiant išvengti interesų konfliktų, numatytas verslo ir veiklos atskyrimas, atskiriant ESG reitingavimą nuo kitų to paties subjekto vykdomų veiklų, pvz., investuotojų ar įmonių konsultavimo veiklos. Reglamentas palieka galimybę nesteigti atskiros ESG reitingavimo įmonės, tačiau įpareigoja imtis priemonių, kuros užtikrintų vykdomų veiklų sarankiškumą ir leistų išvengti interesų konflikto rizikos.