Įmonių tvarumo atskaitomybės direktyva (Direktyva (ES) Nr. 2022/2464, angl. Corporate Sustainability Reporting Directive, CSRD), priimta 2022 m., įpareigoja įmones skelbti tvarumo informaciją apie poveikį, rizikas ir galimybes aplinkos, socialinėje ir valdysenos srityse. Palyginti su Nefinansinės informacijos atskleidimo direktyva (NFRD), CSRD taikymo sritis apima daugiau įmonių. Siekiant užtikrinti, kad įmonių teikiama informacija būtų patikima ir lengvai palyginama, CSRD įvedė Europos tvarumo ataskaitų standartus (ETAS arba angl. European Sustainability Reporting Standards, ESRS) ir įpareigojo, kad įmonių tvarumo duomenis patikrintų nepriklausomos trečiosios šalys (angl. limited assurance).
Be to, CSRD numatė, kad įmonės rengdamos tvarumo ataskaitas privalo laikytis dvejopo reikšmingumo principo (angl. double materiality), atsižvelgdamos tiek į aplinkos ir socialinių veiksnių keliamas rizikas įmonei (finansinį reikšmingumą), tiek į pačios įmonės veiklos poveikį tvarumo veiksniams (poveikio reikšmingumą).
2024 m. birželio 25 d. CSRD nuostatos perkeltos į nacionalinius teisės aktus, pagrindinius reikalavimus nustatant:
- Įmonių ir įmonių grupių atskaitomybės įstatyme (ĮĮGAĮ);
- Finansinių ataskaitų audito ir kitų užtikrinimo paslaugų įstatyme;
- Administracinių nusižengimų kodekse.
Finanstų ministerijos interneto svetainėje skelbiama detali informacija apie su CSRD perkėlimu susijusias nuostatas ir taikomas išimtis. Ten pat galite rasti išaiškinimus dėl reikalavimų skirtingoms įmonėms.
Tikslas
Pirma, įmonės privalo reguliariai teikti ataskaitas suinteresuotosioms šalims. Pagal ĮĮGAĮ, ataskaitos turės būti teikiamos Registrų centrui ir viešai skelbiamos įmonių interneto svetainėse, suteikiant galimybę investuotojams, finansų rinkos dalyviams, vartotojams ir plačiajai visuomenei įvertinti įmonių nefinansinius rezultatus. Antra, įmonės skatinamos taikyti geresnes aplinkosaugos, socialinės atsakomybės ir valdysenos praktikas.
Kam skirtas reguliavimas?
tačiau pagal 2025 m. vasario mėn. pateiktą tvarumo Omnibus pasiūlymą šie reikalavimai keisis
CSRD išplėtė NFRD reikalavimus – tvarumo ataskaitas turėjo pradėti teikti visos didelės ir visos listinguojamos bendrovės (išskyrus listinguojamas, labai mažas įmones), o numatyti kriterijai turėjo būti taikomi įmonėms ir įmonių grupėms. Pagal CSRD ir įmonių grupių atskaitomybės įstatymo reikalavimus ataskaitas turėjo teikti:
Nuo 2025 m. |
Kai įmonės arba jų grupės atitinka šiuos kriterijus: Vidutinis metinis darbuotojų skaičius > 500 |
|
Nuo 2026 m. |
kai atitinka bent 2 iš 3 kriterijų:
Išimtys: Tvarumo ataskaitos atskirai neteikti gali dukterinės įmonės, kurių tvarumo informacija yra pateikta bendroje (konsoliduotoje) motininės įmonės ataskaitoje arba motininės trečiosios valstybės (ne ES) įmonės ataskaitoje ir atitinka nustatytus reikalavimus. Šia išimtimi negali pasinaudoti didelės listinguojamos įmonės. |
|
Nuo 2027 m. |
Vidutinės listinguojamos įmonės, kai atitinka bent 2 iš 3 kriterijų:
Mažos listinguojamos įmonės, kai atitinka bent 2 iš 3 kriterijų:
Išimtys: Mažos ir vidutinės įmonės, mažos ir nesudėtingos kredito įstaigos bei priklausomos draudimo ar perdraudimo įmonės gali 2 metams atidėti tvarumo informacijos įtraukimą į vadovybės ataskaitą (iki 2029 m. už 2028 m.), tačiau tuo atveju savo vadovybės ataskaitoje trumpai paaiškina, kodėl informacija tvarumo klausimais nebuvo pateikta. |
|
Nuo 2029 m. |
|
CSRD nustato reikalavimą informaciją teikti vienu elektroniniu formatu – skaitmeniniu formatu (XHTML), kuris dar nėra patvirtintas. Remdamasi Europos finansinės atskaitomybės patariamosios grupės (angl. European Financial Reporting Advisory Group, EFRAG) paskelbtu skaitmeninės ESRS XBRL taksonomijos pasiūlymu (angl. draft digital ESRS XBRL Taxonomy), ESMA yra parengusi techninių standartų projektą ir vykdė viešą konsultaciją. Galutinis dokumentas 2025 m. antroje pusėje bus atiduotas Europos Komisijai tvirtinimui.
Kai bus priimtas, toks žymėjimas leis greitai ir lengvai rinkti, sisteminti ir analizuoti tvarumo ataskaitose pateikiamus duomenis.
Ką įmonės privalo atskleisti?
Atsižvelgiant į dvejopo reikšmingumo principą, įmonės privalo atskleisti poveikį, rizikas ir galimybes (IROs), naudojantis CSRD papildančiais ETAS standartų rinkiniais. Pirmajį didelėms įmonėms skirtą rinkinį sudaro 12 ETAS standartų, kurie apima ne tik bendrus atskleidimus, bet ir visas 3 temines tvarumo sritis.
ESRS 1 nustato bendrus principus, kurie taikomi teikiant ataskaitas.
ESRS 2 yra privalomas visoms įmonėms, pagal jį nurodoma esminė informacija, kuri turi būti atskleista, neatsižvelgiant į tvarumo sritį.
Visi kiti standartai ir informacijos pagal juos atskleidimas priklausys nuo įmonės dvejopo reikšmingumo vertinimo rezultatų, t. y., įmonė į ataskaitas turės įtraukti tik tas temas, kurios yra reikšmingos jos verslo modeliui ir vykdomai veiklai. Atkreipiame dėmesį, kad pagal Finansinių ataskaitų audito ir kitų užtikrinimo paslaugų įstatymą, dvejopo reikšmingumo vertinimo procesas taip pat privalės būti atskleistas ir patvirtintas auditoriaus arba užtikrinimo paslaugų teikėjo.
Atskirai verta pažymėti, kad jei įmonė nuspręstų, jog E1 Klimato kaitos standartas nėra reikšmingas jos veiklai ir dėl to neturi pagal šį standartą atskleistinos informacijos, ji privalės pateikti išsamų savo reikšmingumo vertinimo išvadų paaiškinimą. Šis reikalavimas atspindi, kad klimato kaita daro sisteminį poveikį visai ekonomikai, todėl tikimybė, jog ši tema galėtų būti nereikšminga įmonėms, yra labai maža.
Kiti standartai, apimantys bendruosius socialinius ir valdysenos klausimus (S1 „Sava darbo jėga“ ir G1 „Verslo etika“), po dvejopo reikšmingumo vertinimo taip pat greičiausiai bus pripažinti svarbiais, todėl informaciją pagal juos rinks ir atskleis beveik visos įmonės.
Bendri standartai | Aplinkos | Socialiniai | Valdysenos |
ESRS 1 Bendrieji reikalavimai |
ESRS E1 Klimato kaita |
ESRS S1 Sava darbo jėga |
ESRS G1 Verslo etika |
ESRS 2 Bendroji atskleistina informacija |
ESRS E2 Tarša |
ESRS S2 Vertės grandinės darbuotojai |
|
ESRS E3 Vandens ir jūrų ištekliai |
ESRS S3 Paveikiamos bendruomenės |
||
ESRS E4 Biologinė įvairovė ir ekosistemos |
ESRS S4 Vartotojai ir galutiniai naudotojai |
||
ESRS E5 Išteklių naudojimas ir žiedinė ekonomika |
2024 m. pabaigoje EFRAG patvirtino ir perdavė Europos Komisijai supaprastintą savanoriškų ataskaitų standartą, skirtą MVĮ, kurios tvarumo ataskaitas ketina teikti savanoriškai – VSME.
Biržoje linstinguojamoms MVĮ ataskaitų standartas LSME, dėl besikeičiančių reguliavimo reikalavimų, tikėtina taip ir nebus patvirtintas.
Papildantys teisės aktai, gairės
- 2023 m. paskelbti ETAS standartai, taikomi nuo 2024 m. sausio 1 d.
- Komisijos deleguotąja direktyva pakeisti labai mažų, mažų, vidutinių ir didelių įmonių dydžių kriterijai;
- Konsoliduotas klausimų–atsakymų rinkinys dėl ETAS taikymo (apima visus atsakymus 2024 m. sausio–liepos mėn.). Jeigu nerandate atsakymo, galite užduoti savo klausimą tam skirtoje EFRAG platformoje;
- Europos Komisijos paskelbti 90 dažniausiai užduodamų klausimų apie įmonių tvarumo atskaitomybės reikalavimų įgyvendinimą (CSRD, ES Taksonomija, SFDR, tvarumo ataskaitose pateikiamos informacijos užtikrinimas);
- EGRAG parengti trys svarbūs dažniausiai užduodamų klausimų dokumentai: reikšmingumo vertinimo ir vertės grandinės praktinio taikymo gairės bei rodiklių, renkamų pagal ESRS pirmąjį standartų rinkinį, sąrašas;
- 10 klausimų- atsakymų, parengtų su Tvariųjų finansų forumo CSRD darbo grupe
Nefinansinės informacijos atskleidimo direktyva (NFRD)
Nefinansinės informacijos atskleidimo direktyva (Direktyva Nr. 2014/95/ES, angl. Non-Financial Reporting Directive, NFRD) priimta 2014 m., įpareigojo dideles viešojo intereso įmones ir jų grupes atskleisti tvarumo informaciją nefinansinėse ataskaitose, dar vadinamose tvarumo ataskaitomis. Tvarumo ataskaitos suteikia potencialiems investuotojams, vartotojams ir kitoms suinteresuotosioms šalims reikalingą informaciją, padedančią įvertinti, ar įmonės veikla atitinka jų vertybes.
Tikslas
skatinti įmonių skaidrumą ir atskaitomybę, įpareigojant reguliariai teikti tvarumo ataskaitas ir prisiimti tvaresnius, socialiai atsakingus verslo modelius.
Kam skirtas reguliavimas?
NFRD taikoma didelėms viešojo intereso įmonėms: biržinėms bendrovėms, bankams, draudimo bendrovėms ir kitoms įmonėms, kurios nurodomos kaip viešojo intereso subjektai ir kuriose vidutinis metinis darbuotojų skaičius viršija 500.
NFRD reikalavimai buvo perkelti Įmonių atskaitomybės įstatymą ir Įmonių grupių konsoliduotosios atskaitomybės įstatymą.
Papildantys teisės aktai, gairės
Kadangi NFRD nenustatė standartizuoto, vieningo informacijos atskleidimo formato, 2017 m. Europos Komisija paskelbė Nefinansinių ataskaitų teikimo gaires/metodiką, siekiant padėti bendrovėms atskleisti svarbią, nuoseklią ir lengviau palyginamą informaciją ir parengti aiškias ir aktualias nefinansines ataskaitas. 2019 m. šios gairės buvo papildytos su klimato kaita susijusiais klausimais.
2022 m. NFRD papildė Įmonių tvarumo atskaitomybės direktyva (angl. Corporate Sustainability Reporting Directive, CSRD), kuri išplėtė įmonių, privalančių teikti tvarumo ataskaitas skaičių, ir nustatė standartizuotą, palyginamą ataskaitų teikimo formatą – Europos tvarumo atskaitomybės standartus (angl. European Sustainability Reporting Standards).